Szabályozott technika

Az autósport első lépcsője. Röviden így jellemezhető a 2001-ben életre hívott, s azóta jelentős fejlődésnek indult Rallye Sprint Bajnokság. Hazánk egyetlen hivatalos amatőr rali sorozatának népszerűsége rohamosan nő, köszönhetően a biztonságosságának, látványosságának, és a - relatív - olcsóságának.

 


 


 


 


 


 


 


A Magyar Nemzeti Autósport Szövetség, és a Balatonyi Rallye Team által közösen felügyelt versenysorozat lehetőséget biztosít az utca embere számára, hogy autóversenyzővé váljék, s ehhez nem kell más, mint a sport szeretete, egy kis elszántság, egy érvényes vezetői engedély, és egy kevés pénz. A sorozatot nem szabad összetéveszteni a különböző ügyességi, és szlalom versenyekkel, hiszen ez már rali. Ha röviden akarjuk összefoglalni a lényegét, valahogy így hangzik: egy lezárt útszakaszon (a pályán) minél gyorsabban megtenni a rajt, és a cél közötti távolságot.
Ennél azért egy picit összetettebb a sport, de ebben az esetben a technikai előírásokkal foglakozunk bővebben.
Ha az elszántság, és a jogsi már megvan, szükség van egy autóra, amit a szabályoknak megfelelően kell átalakítanunk. Javasolt, hogy forgalmi engedéllyel rendelkezőt válaszszunk - ami drágább -, de megfelel a rendszám nélküli is, fontos azonban, hogy a vásárlás esetén kérjünk számlát, gyűjtsük össze az eredetet igazoló iratokat. Ha megvan az autó, keressünk egy olyan helyet - leginkább garázst - ahol a következő hetekben, hónapokban rengeteg munkával, kezünk által éled újjá a masina.
A versenyautóvá válás rögös útjának legegyszerűbb művelete, a felesleges felszerelések kiszerelése - elsősorban - az utastérből. Ilyen pl.: az első és hátsó ülés, a kardán boksz, a biztonsági övek, a szőnyegek. Súlycsökkentő céllal még kiszerelhető rengeteg dolog, az ajtóborításoktól kezdve, a tetőkárpitig. Célszerű az átépítést azzal kezdeni, hogy a szétszerelt autó karosszériájának hibáit kijavítjuk, a tartó, teherviselő elemeket, azok csatlakozását megerősítjük, hiszen versenykörülmények között kívánjuk használni. Ha ez is megvan, jöhet a speciális Rallye Sprint Technikai előírások szerinti bebútorozás. Az alábbiakban vázlatosan mutatjuk be az üres cocpit berendezését, berendezéseit.
Bukócső: Kötelező! Ez, egy megfelelő méretű (átmérő, falvastagság) és anyagú csövekből speciálisan hajlított, hegesztéssel, vagy csavarozással kialakított csőhálózat. Feladata, a versenyzők védelme versenybaleset esetén, ill. a karosszéria merevségének növelése.
Biztonsági övek: kötelező, a minimum három pontos, de nem a klasszikus, szériában gyártott, gyári kialakítású öv. Szerepe: kőkeményen az ülésbe rögzíteni a versenyzőket.
Ülés: minimum "GTi" ülés (amelynek oldaltámasza, a hagyományos ülésnél sokkal komolyabb), de ajánlott a speciális kagylóülés, amely kialakításával egy az egyben versenycélokat szolgál.
Áramtalanító kapcsoló: beszerelése kötelező! Elfogadhatónak az, az áramtalanító minősül, amely, áramtalanítás esetén leállítja az autó motorját. Feladata: versenybaleset esetén az autó elektromos rendszerének teljes kiiktatása, s így, az esetleges zárlatok, elektromos tűz lehetőségének kizárása.
Világítás: Első és hátsó fényszórók, lámpák, valamint a féklámpa működőképessége kötelező. Kiegészítő lámpák használata engedélyezett, de az eredetileg beépített, vagy azokkal csereszabatos fényszórók megléte és működőképessége kötelező.
Tűzoltó készülék: az autóban kötelező felszerelés egy min. 2 kg töltetű, működőképes (érvényes ellenőrzést igazoló címkével ellátott) kézi tűzoltó készülék. A készülék elhelyezése: a navigátor ülése előtt, a fenéklemezhez rögzítve, csak és kizárólag fémpánttal ami gyorscsattal oldható.
Ugyan nem előírás, de aki egy picivel igényesebb az átlagnál, külön figyelmet szentel a műszerfal átalakításának. Ez nem azt jelenti, hogy egyéni elképzelések alapján teljesen új formát adunk a konzolnak, hanem a műszereket cseréljük, ill. helyezzük át, azok rendeltetése szerint. Így lehet az, hogy a komolyan megépített versenyautók nem kulccsal, hanem gombnyomásra indíthatók, de csak azután, hogy az áramtalanítót, ill. a külön kapcsolóra telepített gyújtáskapcsolót aktiváljuk. A szokásos kapcsolgatni valót - gyújtás, világítás, fűtés és fokozatai, hűtőventilátor, kiegészítő világítás - külön-külön kapcsolóra kötik, méghozzá olyanokra, melyek akár száguldás közben is biztonságosan, és követhetően kapcsolhatóak. A műszerek prioritása is megváltozik, így az elhelyezésük is. A digitális műszeregységgel megáldott versenyautókat leszámítva nem szerepel a műszerfalon sebességmérő műszer. A főszerepet a fordulatszámmérő veszi át. Hangsúlyosabb helyre kerül a mechanikus vízhőfok, és olajnyomás mérő, melyek jóval pontosabb tájékoztatást adnak a gyárilag beszerelt társaiknál. A biztosíték tábla is előbújik a "gyári búvóhelyéről", s olyan hangsúlyos helyre kerül - leggyakrabban a navigátor elé - ahol könnyen elérhető, s akár az ülésben bekötve is cserélhető a meghibásodott darab. Az elmúlt évtizedben terjedt el a műszerfal flokkolása, azaz, az eredeti felület bársonyszerű anyaggal történő bevonása, amely mély matt színével, és bolyhos felületével biztosítja, hogy a ráeső, napsugarak ne vakítsák el a versenyzőket.
Mindehhez nem kell túl sok minden, csak kitartás, igényesen átgondolt tervek, türelem, és egy kevéske pénz. Ezek a technikai előírások mindazért születtek, hogy ezt a látványos, és igen népszerű sportot űző versenyzők biztonsága megkérdőjelezhetetlen legyen. S ha ezek az átalakítások megtörténnek, a száguldó autóban ülő versenyzők többszörösen nagyobb biztonságban vannak, mint mi mindanynyian, akik hétköznap autónkkal a forgalomban közlekedni próbálunk.

de marco

Ladával autóztak a csúcsra

A Lada Kupa 2003 végeredménye:

Pencz Tamás/Hellebrandt János
Szabó Ferenc/Krizák Tamás
Metz Ferenc/Halbaksz Ferenc
Lada 2101 EVo
Lada 2105
Lada VFTS

121 pont
106 pont
89 pont

Pencz Tamás és Hellebrandt János a Rallye Sprint Bajnokság 2003. Lada Kupájának Bajnok kettőse. A Bajnok pilóta elárulta a BaranyaNet Online-nak, miért nem szabad leírni a "típust" mint versenyautót, hogyan versenyezhet két pilóta egyszerre egy autóval, és hogy mennyire fontos, hogy a versenyző hálás legyen, ha legnagyobb ellenfele hibázik...

A Baranyanet Online magazin kérdéseire Pencz Tamás válaszol.
- Hogyan került kapcsolatba az autósporttal?
- A technikai sportok - és főleg a rali - iránti érdeklődésem szinte velem született, de természetesen nézőként kezdtem. Aztán amikor már saját keresettel rendelkeztem végre a tettek mezejére léphettem. 2000-ben, egy palotabozsoki sráccal - Szabó Ferenccel -, vásároltunk közösen egy autót, nyílván Ladát, s ezzel kezdtük a pályafutásunkat. Mivel ezek voltak az első lépéseink a sportban, óvatosan, minden költséget megosztva tapogatóztunk, így felváltva vezettünk, egy versenyen Feri, aztán én, és így tovább. Az autó karbantartását ő végezte, vigyázta, szerelte, csinosította.
- Mennyire volt eredményes ez a felállás?
- Őszintén szólva semennyire. Tapasztalatszerzésnek jó volt, de a megosztottság miatt egyikünk sem tudott kiugró eredményt elérni. Ettől függetlenül nagyon jól éreztük magunkat, a hangulat és a csapat alakulása, összetétele kellemessé tette a versenyeket. Aztán másfél - két év után rájöttünk, ha szeretnénk eredményeket elérni, fejlesztenünk kell!
- A fejlesztés részét képezte a "szétülés"?
- Nem egyezett teljesen a jövőről, a fejlesztés mértékéről alkotott elképzelésünk. Mind a ketten máshogy, és különböző anyagi tehervállalással szerettük volna folytatni, így kézenfekvőnek tűnt, hogy szétválunk, és mindenki úgy folytathatja, ahogy szeretné, saját autóval. Minden harag nélkül váltunk el, a barátság, és az összetartás megmaradt.
- Mai fejjel visszatekintve, a közös autóval eltöltött versenyekre, évekre ki volt eredményesebb?
- Ma úgy látom, akkor Feri volt a megfontoltabb, ő autózott átgondoltabban, és én bevállalósabban. Érdekes, hogy a 2003-as szezonban úgy érzem ez a tendencia megfordult, szerepet cseréltünk.
- A 2003-as szezonban már külön rajtoltak. Milyen célkitűzésekkel vágott neki a szezonnak?
- Így van. Tavaly már mind a ketten külön autóval álltunk rajthoz. Év elején úgy döntöttem, akkor van esély a jó szereplésre, ha minél több futamon rajthoz állunk. Erre igyekeztünk törekedni, és az első pár verseny után az emberben kialakul egy kép, mit várhat attól a szezontól, menynyire erősek az ellenfelek. Bennünk az első versenyek után fel sem vetődött, hogy pár hónap múlva a bajnokságért autózhatunk. Őszintén szólva szerettünk volna jól, és egy jóízűt autózni. Ez volt az elsődleges cél.
- Az elsődleges mérce a kategória, vagy a Lada Kupa volt?
- Természetesen a Lada kupa. Mivel a bajnokság futamain szép számmal vannak jelen a típus képviselői, érdekes, s közel sem egyértelmű, lefutott a Lada Kupa eredményeinek alakulása. Másrészt, itt sokkal egyenlőbbek a feltételek az ellenfelek autóit illetően, mint a kategóriánkban (IV. kat.; 1401-1600 ccm), ahol sokszor jóval erősebb nyugati technikák ellen kell felvennünk a harcot, az esélytelenek nyugalmával. Az ötödik, hatodik futam környékén tudatosult bennem az, hogy nem is olyan rosszak az eredményeink, és attól kezdve már ez is komoly szemponttá nőtt: eredmény centrikusan szerepelni a Lada Kupában.
- Év közben technikát váltottak.
- Komoly előrelépés volt, hiszen egy vadonatúj autót vásároltunk, illetve építettünk. Egy üres, de versenycélokra átalakított karosszériát vettünk, amit be kellett "bútoroznunk". A legfontosabb változásokat a "nagy" (1600 ccm) motor delortókkal, valamint a speer-difi jelentette, és ezek így együtt komoly tananyagot képviseltek. Az új autó első versenyén kicsit furcsán közlekedtünk köszönhetően a difinek, s a tapasztalatlanságunknak, aztán újabb két futam, újabb versenykilométerek, és kezdett úgy működni a dolog, ahogy kell.
- Mint tudjuk, a Lada Kupa sem egyszerű feladat, kiélezett volt az egész év.
- Nagy csatákat vívtunk, s ami igazán érdekessé tette, hogy többen is az esélyesek közé tartoztunk. Év végére lendült bele a küzdelembe a Metz / Halbaksz / Lada VFTS trió, komoly fejtörést okozva, ahogy a kaposvári Marosvölgyi Robiék is egész évben a dobogó környékén értek célba. És ugyanígy vívtunk csapattársainkkal Szabó Ferivel és Krizák Tomival, szerintem Feri néha a kelleténél többet engedett az indulatoknak - ezt utólag köszönöm neki! -, s kissé rapszodikussá vált a teljesítménye, de számolni kellett vele is.
- Két évet töltöttek egy autóban. Mennyire volt presztízs harc az idei év?
- Részemről nem volt az. A kitűzött cél a pontszerzés volt. Úgy voltam vele, ha jön az első hely nagyon jó, ha második az is jó, de elsődleges célunk nem a Szabó Feriék legyőzése, hanem az első hely megszerzése volt.
- Küzdelmes ez a győzelem?
- Nagyon! Úgy érzem nagyon! Ehhez a győzelemhez kellett a bozsokiak, a szerelőcsapat segítsége. Már csak azért is, mert a civil munkám okán nagyon kevés a szabadidőm, és nem tudtam annyi időt az autó felkészítésével tölteni, mint amennyit szerettem volna, de a csapat ott volt, és a navigátorom - Hellebrandt János - vezényletével megoldotta, és az eredmények tükrében mondhatom: a lehető legjobban végezték munkájukat! Egy nagy KÖSZÖNÖM-öt érdemelnek!
- Miért pont Lada?
- Ez nem is kérdés! A hátsókerék hajtásból eredően nagyon élvezetesen, és látványosan lehet vele közlekedni. És nagyon szeretjük, ha a hátulja ficánkol az autónak. Fel sem merül bennünk a típusváltás lehetősége. Egyetlen kivétel ez alól, ha találnánk egy olyan szponzort, aki beültetne bennünket egy BMW-be, mivel az is "jó" helyen hajt...
- Mit jelent az Ön számára ez a Bajnoki cím?
- Természetesen mi is számolgattunk, s közeledve az év végéhez egyre reálisabbá vált számunkra a Lada Kupa győzelem. Nem titok, a vége felé volt olyan verseny, ahol már komolyan izgultam, hogy úgy menjünk, ahogy a végső győzelemhez kell menni. Az is előfordult, hogy akkor hibáztam, amikor csak szépen végig kellett volna gurulni, és pontot szerezni, de a drukk, a versenyláz okozta feszültség hibához vezetett. Így az utolsó komlói futamra maradt a döntés, hogy legesélyesebbként be tudjuk-e biztosítani a bajnoki címet. Ami külön érdekessé tette a végső összecsapást, hogy Szabó Feriékkel szemben kellett nyernünk, de "szerencsénkre" hibázott, megforgott. Miután egyértelművé vált, hogy megvan(!!!), egy hétig tudtam volna ünnepelni, de egyéb okokból ezt nem lehetett. De a díjkiosztón bepótoljuk! Izgalmas, küzdelmes, és eredményes évet zártunk Komlón! Életem legjobb eredménye ez! Talán érthető, hogy nagyon boldogok vagyunk.
- Kik azok, akik hozzásegítették a sikerhez?
- Mindenképpen köszönettel tartozom a palotabozsokiaknak, a szervizcsapatnak, az Óbert Autószerviznek, Bajor "Mifu" Zolinak, a tuti motorért. A családom, feleségem sem kevés áldozatot hozott - köszi Irma -, s természetesen a navigátorom: Hellebrandt János.
- Milyen célkitűzéssel vág neki a bajnok az idei szezonnak?
- Elsődleges cél a dobogó. Az, hogy melyik fokán állunk, szinte mindegy.
- Nem a címvédés az elsődleges?
- Nem így állok hozzá! De tényleg nem! Az első háromba szeretnék beférni. Ez minden. Ebben az első hely is benne van...

de marco

Névjegy:
Név:
Született:
Lakhely:
Foglalkozás:
Családi állapot:
Gyerekek:
Hobby:

Pencz Tamás
1974. Mohács
Palotabozsok

mezőgazdász
nős, Irma
Kornél, Alexandra, Renáta
természetesen a rali